Transpordiuudised

Hiiumaa transpordiaasta kokkuvõte

Bussiliiklus 

2022. aastast teenindab Hiiumaa maakonnaliine taas Hansa Bussiliinid. Hiiumaa liine hoiab töös ja infonumbril vastab kauaaegse kogemusega Marika Rõmmel. Meie bussijuhid on pälvinud sõbralikkuse ja hoolivuse eest reisijailt rohkelt kiidusõnu, olles hiidlastele ammused tuttavad.   

Maakonna liinidel sõidavad uhiuued Iveco bussid. Tasub teada, et bussis võib olla sõidu ajal ka püsti, vastavalt seisukohtade arvule. Kõigis bussides on madal sisenemine, mis teeb mugavaks nii lapsevankri kui ka ratastooliga liikumise. Diiselbussid oli hea valik– rahakott rõõmustab, võrreldes gaasiga busside lepinguga, mis mitmetes mandripiirkondades sunnib liinivõrku vähendama, sest kulud planeeritust oluliselt suuremad. Leping Hansa Bussiliinidega kehtib aastani 2029. Maakonnaliinide bussid on oma välimuse saanud Hiiumaa stiiliraamatust.  

2021. aasta 11 kuuga sõitsid bussid 590 317 km, sel aastal sama perioodiga 593 531 km. Seejuures reisijate arv aastas on märkimisväärselt tõusnud, suurenedes 18 777 võrra ehk 18%: 2021. aasta 11 kuuga oli reisijaid 105 908, sel aastal 124 685.  

Võrdluseks novembrikuised numbrid: 2022. aastal oli liinikilomeetreid 56 123,5 ja reisijaid 14 719, eelmisel aastal olid samad numbrid 55576,4 ja 12 632. Reisijate arvu tõusis seega ühes kuus 16,5%. 

Märkimisväärne osa, ligi 10% maakonnaliinidest on nõudeliinid, st buss sõidab siis, kui nõudepeatusesse soovija on bussis või on sõidusoovist vedajale eelnevalt märku antud ehk ette tellitud. Kui jaanuaris 2022 oli nõudeosa 3205 km, siis oktoobris 2022 juba 6347 km. Oma mõju nõudekilomeetrite suurenemisel on ka liinivõrgu ümberkujundamisel. Nii juunis kui ka oktoobris muutis Hiiumaa vallavalitsus osa vähese kasutusega lõike nõudelõikudeks. Seega jääb hõreda kasutusea suundadel võimalus bussiga liikuda, olgu siis ettetellimist kasutades. 

Oluline on teada, et nõudeliini soovist tuleb vedajale eelnevalt märku anda Hansa Bussiliinide Hiiumaa esinduse telefonile 5855 8338.  

Reisijate arvu kasvus on oluline roll kindlasti kütusehinna tõusul, mis paneb liikumisharjumusi muutma. Samas on rõõm tõdeda head koostööd erinevate asutustega, nt koolide ja lasteaedadega, ja olla ühistranspordiga toeks nende toimetamistel.  

Muutunud on ka bussipeatused. Eelmisel aastal Käinas toimunud ulatuslike teetööde käigus rajati Tuuletorni ja kadus Sõpruse peatus. Selle aasta sügisel lisandus Käina kalmistu teeotsa Kalmistu peatus, Moka külla Moostre tee peatus. Möödunud aastast on neljapäeviti võimalus bussiga Kärdlas käia Hagaste kandi rahval. Liini sinna viimine tõi juurde kaheksa peatust. Kõrgessaare on saanud juurde Suureranna küla peatuse. Lauka peatus kolis sellest sügisest koolimajale lähemale, söökla juurde. Kesksuvest lisandus Hiiumaa Spordikeskuse juurde peatus, kuhu buss sõidab nõudeosana. Abiks on see treeningutes käijatele õhtul koju saamisel – poole kuue paiku alustavad maakonnaliinid kolme suunda väljumist just sealt. Kuna Spordikeskusesse sõidab maakonnaliin nüüd mööda Rehemäe teed, on Transpordiametiga koostöös rajamisel peatus ka Kärdla kalmistu juurde. Uued ootepaviljonid on Emmaste keskuses Sõru suunal, Pärdi, Jausa, Harju, Tilga ja Tohvri peatuses. 

Bussiliinid toetavad ka ühendust mandriga - enamusele Hiiumaalt mandrile suunduvate laevade põhiväljumistele on võimalik bussiga jõuda. Rohukülast Haapsallu ja Haapsalust Rohukülla saab alates sellest suvest kõigilt laevadelt tulles nõudeliiniga, mille tellimiseks tuleb eelmisel päeval hiljemalt kl 18ks helistada telefonile 612 0063. Kui on vaja sõita, aga eelmisel päeval ei jõudnud helistada, siis tasub alati siiski seda ka sõidu päeval teha, et saada teada, kas keegi teine on nõudebussi vastu tellinud. Sõit on kõigile, ka pensionäridele 2 eurot. Laevadega seotult on oluline märkida, et uuest aastast ei lähe parvlaevad üle nn jääaja graafikule, mis tavaliselt kehtis jaanuarist märtsini, ja seega jäävad busside väljumisajad samaks, mis praegu. 

Hiiumaa bussiliikluses on ka uusi tulijaid. Teist aastat on lisandunud suvisesse mandrisuunalisse bussiliiklusesse uus vedaja, LuxExpress. Tema väljumisaegu arvestades sai Hiiumaa vallavalitsus selle aasta parvlaevade sõiduplaani juuni algusesse ja augusti lõppu lisareise. Vedaja on kinnitanud liiniga jätkamist, reisijaid jagub. Aastaringseid kaugliine teenindab jätkuvalt GoBus. 

Maakonnaliinide vedu rahastab täies mahus riik, tellijaks Transpordiamet. Liinikilomeetri hinnaks on IV kvartalis 1,26 eurot. Sõitmine on reisijaile jätkuvalt tasuta. Kaugliinid on kommertsliinid, neil sõitmiseks tuleb osta pilet. 

Parvlaevad 

Reiside arv Heltermaa-Rohuküla liinil on aastatega suurenenud. Sel aastal on riik tellinud 5888 reisi, millest 56 on põhigraafiku täienduseks lisareisidena. Võrdluseks: 2017 kinnitati veomahuks 5272 väljumist. Transpordiamet on kinnitanud, et ka 2023. aastal tellitakse sama palju reise kui sel aastal. Liikuvus on jätkuvalt tõusutrendis - TS Laevad prognoosib aasta lõpuks üleveonumbrites kõigi aegade rekordit. 

Arvestades, et meie liini teenindab kaks laeva, sõiduaeg Heltermaa-Rohuküla on ligikaudu 1h 15 minutit ja laevatee võimalusi piirab kanal, on suvine tippaja graafik maksimaalne, mis võimalik, laevade väljumiste vahe on 1,5 h. Suvistele tippaegadele saab abi olla vaid kolmandast laevast ja laevatee laiendusest, mis annab võimaluse laevadel kanalites teineteisest mööduda. 

Heltermaa sadama taristu on valmis ka karmimateks ilmaoludeks. Statsionaarne generaator on valmis voolukatkestuse korral kohe tööle asuma. 2021. aasta talvel paigaldati Heltermaa ja Rohuküla sadamatesse varurambid, mis annavad võimaluse silduda lisaks põhikaile ka teise kai juures, näiteks kui tuulesuund selleks põhjust annab. 

Ühishuvid saarlastega 

Järjest tihedamalt on lõimunud meie ettevõtjad. Saaremaa Piimaühistuga on seotud 6 Hiiumaa piimatootjat, kelle vajadusest lähtudes on üle päeva laeval piimaauto. Hiiumaa suurim mahefarm on arvestatav tarnija Saaremaa Piimatööstuse mahetoodangu jaoks. Kui see tootja logistikatõrgete tõttu Saaremaaga koostöö katkestaks, siis Saaremaa Piimaühistu kinnitusel jääb Saaremaal mahe juust tegemata.   

Lisaks piimavedudele on märkimisväärses mahus püsiv liikumine seoses riigimetsa majandamisega. Ka RMK-s on erinevates valdkondades Hiiumaa ja Saaremaa ühiseks regiooniks ja seetõttu töötajad liiguvad ühelt saarelt teisele ja tagasi ühes kuus 20-30 korda.   

Tõusvas trendis on Hiiumaa ja Saaremaa liitmine ühiseks teeninduspiirkonnaks erinevates hooldus- ja teenindusvaldkondades. Näiteks varem nimetatud piimafarmide tehnikat hoiavad korras, sh remondivad roboteid, samuti saarlased. Ja kui on ootamatu rike, mis võib tootmise halvata, siis remondimehe üle mandri kohaletulek on arvestatava lisakuluga nii aja kui ka raha vaates. Samalaadse näitena on põhjust esile tuua elektri- ja kommunikatsioonivõrkude ühist hooldust saartel. Elutähtsate teenuste toimimist tagavad Enefit Connect, Boftel, Telia jne, kes on samuti järjest rohkem meie laevaühenduse igapäevased tarbijad. Lisaks kommertsteenused alates kodu- ja aiatehnika hooldusest ning lõpetades maa- või päikeseküttesüsteemide rajamisega.  

Järjest enam on ühiseid ametnikke ka avalikus halduses, kes peavad korrapäraselt mõlemat saart teenindama. Näiteks ohvriabi töötaja, kelle töö iseloom nõuab kiiret reageerimist, on sellest aastast suursaartel ühine. Niisamuti tegutsevad mõlemal suursaarel näiteks põllumajandus- ja toiduameti ning rahandusministeeriumi regionaalhalduse osakonna töötajad.  

Saartevaheline liikumisvõimalus on oluline ka ühenduste taristute haldajaile. Heltermaa ja Sõru sadama kuulub ASle Saarte Liinid, mille kontor asub Saaremaal. Kõnealused sadamad ja nende korrasolek on meie parvlaevaühenduse alustaladeks. Samuti on Kärdla ja Kuressaare lennuväli Tallinna Lennujaama koosseisu kuuluvad üksused.  

Laevaliini vajavad teiste seas metsatööstuse ettevõtted. Kahjuks ei võimalda laevade kandevõime soovitud mahus suuri veoautosid teenindada. Abiks oleks taas tihedam graafik. 

Lennuühendus 

Tallinn-Kärdla liini teenindab 19kohaline Jetstream 32. Reisijate number on alates 2019. aastast järjest tõusnud. Kui 2019 oli kokku 10 552 reisijat, siis tänavuse 11 kuuga on neid juba 11 173. Seejuures on oluline märkida, et sel aastal ei olnud suvesündmuste jaoks ühtegi lisareisi. Kui tavapäraselt on aasta keskmine täituvus 42…46%, siis selle aasta 11 kuu keskmine täituvus on 52%. Reise toimus selle aasta 11 kuuga 558, eelmisel aastal sama ajaga 581 ja näiteks toodud 2019. aastal 567,5. 

Leping Tallinn-Kärdla lendudeks on Leedu ettevõtjaga Transaviabaltika sõlmitud kuni 27.01.2023. Nimetatud vedaja alustas meie liini teenindamist 22.06.2016. Riigi poolse tellija Transpordiameti töölaual on hange vedaja leidmiseks 28.01.2023-31.05.2024. Pakkumusi on esitatud kolm. Hange on hindamise faasis – vaadatakse üle ja kontrollitakse, vajadusel küsitakse selgitusi pakkumuses olnud dokumentidele. Pakkumuste hindamise kriteeriume on vaid üks, Tallinn-Kärdla-Tallinn reisi hind. 

Hanke tingimused: nädalas vähemalt 12 reisi, lendudeks vähemalt 19kohaline lennuk. 

Piletihind 25 eurot ühe suuna eest täispiletina ei ole hanke teema, kehtestatakse Transpordiameti peadirektori käskkirjaga. 

Suurem lennuk? 

Arvestades reisijate arvu aasta lõikes, on 19kohaline lennuk jätkuvalt optimaalne. Suurenenud reisijate arvuga edukaks toimetulemiseks oleks vaja esmalt aastaringseid lisareisi reedeti ja pühapäeviti, mil lennuk on tihti juba välja müüdud. Järgmise sammuna tuleks lisada nädalavahetuse päevadele väljumisi, et ka neil päevil saaks lennukiga ühe päevaga Tallinnas käidud. Seega reis laupäeva õhtusse ja pühapäeva hommikusse. Nimetatud väljumised praeguses suuruses lennukiga on rohkem toeks kui aastaringselt suure lennukiga lendamine. 

Piret Sedrik 
Hiiumaa valla ühistranspordispetsialist