« Tagasi

Mis saab Kärdla–Tõrvanina matkarajast?

Avaldame Hiiumaa Teatajas ilmunud RMK selgituse Kärdla–Tõrvanina matkaraja olukorrast ja tulevikust:

Küsimus Kärdla–Tõrvanina matkaraja praegusest ja tulevasest seisukorrast on raja aktiivsete kasutajate poolt korduvalt meieni [RMKni] jõudnud, sest olukord pole kiita. Nii oleme sunnitud välja käima uudise, et 2019. aasta algusest sulgeme Kärdla–Tõrvanina matkaraja. Otsus kurvastab ja pahandab kindlasti päris paljusid, sest matkarada on vaieldamatult populaarne. Miks siis nii?

On ju Kärdla inimesed ajast aega sedakaudu Tõrvaninal käinud. Ega meiegi tõkkepuud metsale ette pane ja kedagi keelata saa oma harjumuspäraseid jalutuskäike ette võtmast. Käesoleva kirjutise mõte on teada anda, et RMK külastuskorraldusosakonnale on raja halb seisukord teada ja me töötame selle nimel, et asja parandada.

Hetkel ei saa me aga soovitada minna rajale, mille laudteelõigud on kohati purunenud. 2009. aastal rajatud laudtee on oma aja ära elanud, lisaks veel sügisestest sadudest ja puulehtedest tingitud libedus. Kuna tänapäeva inimene ei taha hästi leppida loodud mugavuste kadumisega, siis ei saa me ka öelda, et tehtagu nii, nagu vanasti – märjal ajal pandi jalga kummikud ja mindi välja nendega. Pigem tekib rohkesti neid, kes küsivad, miks rada pole siis juba varakult remonditud või ei tehta seda praegu. RMK-l peaks ju olema rohkesti võimalusi ja kogemusi ning kümne aastaga jõuaks ju planeerida-organiseerida raja uuendamise.

Tõetera siin on, aga sageli on nii, et kõrvaltvaatajale ei paista kätte kõik raskused ja karid, mis tegijaid tööpõllul ootavad. Suuremahulised tööd võtavad teadagi palju ajalist ja rahalist ressurssi. Nii pikad laudrajalõigud nagu need Kärdla–Tõrvanina matkarajal on, nõuavad väga suuri kulutusi. Raja paiknemine kaitsealal seab lisatingimused nii projekteerimisele kui ka lammutamisele-ehitamisele. Tareste maastikukaitseala kaitsekorralduskavas 2013–2022 on Kärdla–Tõrvanina matkarada ja selle hooldamine kajastatud ja vajalik tegevus, mis annab võimaluse kasutada toetusena Euroopa Liidu rahastust. Sellest tulenevalt võiks justkui käised üles käärida ja esimesel võimalusel tööga pihta hakata. Kahjuks lõikub valdavalt riigi omandis olevate maade vahele ka siiluke eraomandis olevat maad, millel kulgeb u 500 m lõik praegusest matkarajast. Kuna maaomanik ei luba RMK-l edaspidi tema valdustes rajaga toimetada, siis seisame tõdemuse ees, et senisel kujul ja samal marsruudil pole võimalik matkarada taastada. Nimetatud rajalõigul asub sild üle Tareste oja.

Hetkel otsitakse ja kaalutakse erinevaid lahendusvariante, kuidas säilitada Kärdla inimestele harjumuspärane Rannametsas jalutamise võimalus ja Tõrvaninal puhkajale pakkuda lisaks rannamõnudele ka harivat jalutuskäiku metsarajal.

Esialgsete plaanide kohaselt tekiks ühesuunalise raja asemele kaks ringi – üks Kärdla, teine Tõrvanina-poolses küljes. See nõuab aga juba täiesti uusi lahendusi, planeerimist ja läbirääkimisi.

Juba eelpool sai öeldud, et ega metsa saa lukku panna ja kindlasti on neid, kes rada rõõmsasti edasi kasutavad valides sobivad jalavarjud ja trotsides raskemaid-märjemaid lõike rajal. Kõigi teiste ees, kes pahandavad kadunud võimaluse eest liigelda lapsevankriga ja kuiva jalaga laudteel, vabandame ja soovime kannatlikku, rahulikku ning loovat meelt leidmaks siiski võimalusi välja minna ja metsaõhku nautida. Meie omalt poolt töötame selle nimel, et võimalikult kiiresti Kärdla inimestele harjumuspärased Rannametsas jalutamise-sportimise võimalused taastada.

Liis Soonik
RMK Ristna külastuskeskuse teabejuht

 

 

Kärdla-Tõrvanina matkarada