Kuidas olla hädaolukorraks valmis?

Kas sina oled kriisiolukorraks valmis? Kas saaksid päevi või sootuks nädalaid hakkama elektri, gaasi või veeta? On sul alati piisavalt toitu varutud, et ootamatuste puhul terve pere kõhu täis saaks?

Kahjuks on vähe inimesi, kes saavad kindla südamega kõigile kolmele küsimusele „jah" vastata.

Kriis ei hüüa tulles. Rahulikust pärastlõunast võib minutitega tõusta aasta suurim torm. Seepärast on mõistlik kriisiolukordadeks täie tõsisusega valmistuda.

Riik ja omavalitsus annavad endast kõik, et kriise ära hoida või neid kiirelt lahendada, kuid ka kõige turvalisemates paikades juhtub õnnetusi, mille tagajärjed võivad tavaelu segi paisata.

Pole võimatu, et pead elutähtsate teenusteta päevi või nädalaid vastu pidama. Häiritud võivad olla elektri-, gaasi- ja veevarustus ning sideteenused. Raskendatud võib olla toidu, ravimite ja esmatarbevahendite hankimine.

Hädaolukorras sõltub abi saabumiseni sinu ja su lähedaste elu, tervis ja heaolu suurel määral sinust endast. Kui oled korralikult valmistanud, saad tõenäoliselt kõrvalise toeta hakkama.

„Looda parimat, kuid valmistu halvimaks," „Parem karta kui kahetseda," – eesti keeles on mitmeid tarkuseteri, mis on aidanud meil läbi ajaloo ellu jääda. Meil kõigil on mõistlik esivanemate kavalustest inspiratsiooni võtta, sest riskide teadvustamine aitab keerulisteks olukordadeks paremini valmistuda.

On väga oluline, et iga inimene, pere ja kogukond teeks kriisiks ettevalmistusi ja mõtleks läbi, kuidas ekstreemses olukorras enda ja oma lähedaste elu, tervist ning vara kaitsta. Parimad lahendused selleks sünnivad koos sõprade, naabrite ja kogukonnaliikmetega!

 "Ole valmis" mobiilirakendus aitab kriisiolukordadeks valmistuda.

 

OLULISED KONTAKTID KRIISIDE KORRAL

Hiiumaa vallavalitsuse kontakt kriiside korral: kriisikomisjoni esimees Hergo Tasuja 

5568 1641

hergo.tasuja@hiiumaa.ee

 


Hädaabinumber 112, www.112.ee

Riigiinfo telefon 1247 – infonumber, mis pakub infot ja nõu olukordades, mille puhul ei ole ohus elu, tervis ja vara

Elektrilevi rikketelefonilt 1343 www.elektrilevi.ee

Mürgistusinfo 16 662 (Terviseameti hallatud infonumbril vastatakse: E 9–21; T–P 24h). www.16662.ee

Perearsti nõuandeliin 1220 annab nõu tervisemurede korral, mis ei vaja kiirabi sekkumist. www.1120.ee

Naiste tugiliin 1492 on anonüümne abivõimalus lähisuhtevägivalla all kannatavatele naistele.

Riigi Ilmateenistuse tasuline ilmainfo 9001 032 – kõneminuti hind 1.10, www.ilmateenistus.ee.

Välisministeeriumi 24h infotelefon + 372 5301 9999 annab nõu ja abi välisriigis hädas olles.

 

 

Kriisideks valmistudes pea silmas järgmist:

  • Mida suurem on kriis, seda kauem jõuab kohaliku omavalitsuse või riigi abi sinuni
  • Ole valmis vähemalt seitse päeva iseseisvalt hakkama saama
  • Tee koostööd kogukonnaga – naabrite, korteriühistu ja külaseltsiga!

 

Päästeameti hädaolukorraks valmisoleku juhendid:

  • Hädaolukorraks valmistumise info:

www.olevalmis.ee

www.rescue.ee/et/juhend/taeiskasvanutele/hadaolukordadeks-valmisolek

  • Koduste varude meelespea:

https://www.olevalmis.ee/et/juhis/kodused-varud-ja-abivahendid

  • Evakuatsioonivahendite meelespea:

https://www.olevalmis.ee/et/juhis/minu-meelespea-evakuatsiooniks

  • Kriisiaja retseptiraamat

https://www.rescue.ee/files/2022-03/pa-retseptid-a5rus-trykk.pdf?645fc95e0d

 

 

ELUTÄHTSATE TEENUSTE KATKEMINE

Pikaajaline elektrikatkestus

 

Pikaajaline vee- ja kanalisatsioonivarustuse katkemine

  • Info pikaajalise vee- ja kanalisatsioonikatkestuse korral: Kärdla Veevärk tel 463 2187
 

 

Pikaajaline soojusvarustuse katkestus

 

Kohalike teede läbitavus