Kõpu õppekohad
Volikogu arutas Kärdla põhikooli õppekohtade küsimust
Hiiumaa vallavolikogu maikuu istungi päevakorras oli Kärdla põhikooli Kõpu õppekoha küsimus. Volikogu otsustas muuta põhimäärust ja jätta kooli ainsaks tegevuskohaks Kärdla. Seega Kõpu õppekohas sügisest õppetööd ei toimu ja õpilaskodu on samuti vaid Kärdlas.
Miks tuleb Kõpu õppekoht mujale viia?
Hiiumaa valla arengukavas on kirjas, et perioodil 2020–2022 korraldatakse ümber Kõpu õppekoha õpe õppetegevuseks teistes Hiiumaa koolides. See tähendab, et Kõpu õppekoha õpilased ei pea tulema kõik üle Kärdlasse. Ka teised Hiiumaa koolid pakuvad sobivaid tingimusi hariduslike erivajadustega (HEV) õpilastele. Eestis on võetud suund kaasavale haridusele, mis tähendab, et HEV-õpilased õpivad enamasti kodulähedases tavakoolis. Juba praegu õpib kõikides Hiiumaa koolides HEV-õpilasi ja see on kaasava hariduskorralduse normaalsus.
2017. aastal esitas Hiiu vald koolivõrgu korrastamise toetusmeetmesse Kärdla põhikooli uue õppehoone projekti. Hiljemalt 2022. aasta augustiks valmib ESF-projekti toel Kärdlasse kaasaegse ruumiplaneeringuga ja energiatõhus koolihoone. Uues hoones luuakse kaasaegsed võimalused ning tingimused hariduslike erivajadustega õpilaste kaasamiseks tavakooli, sh HEV õpilastele eraldi ruumid.
Kärdla põhikooli põhimääruse muutmine ja HEV-õpilaste Kärdlasse toomine on arengukava tähtaegadega täielikus kooskõlas: Hiiumaa valla arengukava tegevuskavas on Kõpu õppekoha õppe ümberkorraldamine õppetegevuseks teistes Hiiumaa koolides plaanitud perioodile 2020–2022.
Miks on asjakohane teha muudatused juba sellel sügisel?
Kärdla õppekohas on ka täna soodsad tingimused HEV-laste õpetamiseks ja nende arengu mitmekülgseks toetamiseks. Hariduslike erivajadustega laste õppetöö toimub Kärdlas lisaks põhikooli majale veel käsitöömajas, tööõpetuse majas, arvutiklassis, teabemaja kunstiklassis ja vajadusel nõustamiskeskuse majas ning kooli raamatukogus. Pärast kooli uue hoone valmimist saavad õpilased kasutada eraldi HEV-õppe blokki.
Kõpu õppekoha õpilased saaksid enda kasutusse Kärdla õpilaskodu.
Kõpus töötavatel inimestel oli võimalus jääda tööle Kõppu ja seda sotsiaalvaldkonnas. Käesoleval sügisel käivitub Kõpu õppekompleksis noortekodu ehk KLAT – kinnise lasteasutuse teenus, mida rahastab sotsiaalkindlustusamet. Kokku luuakse üheksa töökohta ja meeskond komplekteeritakse sellel suvel.
Praegustel Kõpu õppekoha töötajatel oli võimalik KLATi meeskonda kandideerida, et need, kes ei soovi Kärdlasse tööle tulla, ei peaks kodukohast lahkuma. Kui õppekoht viia üle järgmistel aastatel, siis on KLATi töökohad juba mehitatud ja Kõpus võib olla keeruline leida uut tööd.
Mida võidavad lapsed?
Kärdla kooli tugispetsialistid – psühholoog, eripedagoog ja HEV-koordinaator – on välja toonud seisukohad, mida võidaksid Kõpu õppekohas õppivad õpilased siis, kui nad õpivad alates sügisest Kärdlas.
-
* Õpilastel arenevad erinevate laste ja täiskasvanutega suheldes sotsiaalsed oskused, mis on vajalikud tulevikus iseseisvas elus toimetulekul.
-
* Igapäevaselt on paremini kättesaadavad kooli tugispetsialistide teenused: eripedagoog, psühholoog, sotsiaalpedagoog, logopeed, loovterapeut.
-
* Suureneb koostöö võimalus Vabaduse tänava õppekohaga, millest on saanud toimetulekuõppe kompetentsikeskus. Seega avaneb võimalus rakendada nende teadmisi ka Kõpu õppekoha õpilaste jaoks.
-
* Vanematel õpilastel on võimalus tutvuda Hiiumaa sotsiaalkeskuse tegevustoaga, mis annab psüühikahäiretega noortele sujuvama ülemineku täiskasvanu (töö)eluks.
-
* Õpilaste õppe- ja huvitegevus mitmekesistub. Lisanduvad uued sportimisvõimalused, arendatakse robootika ja teisi IT-alaseid oskusi. Õpilased saavad oma koduklassid, kus toimub peamine õppetegevus. Lisaks saab regulaarselt kasutada tööõpetuse- ja käsitöömaja ning kunsti- ja arvutiklassi. Suurem valik huviringe, näiteks saviring, nukuteatris lastejooga, näitering, loovuse ja kõne arendamine jt. Lisaks õpilaskodus kasvatajate juhendamisel tegevused sotsiaalsete oskuste arendamiseks.
-
* Õpilased saavad osaleda senisest rohkem Kärdla põhikooli üritustel ja seega tugevneb kooli meie-tunne.
-
* Laienevad võimalused eakaaslastega suhtlemiseks ja ühistegevusteks koolis, sh ka erinevate õpetajatega õppimiseks-suhtlemiseks.
-
* Avardub õpilaste silmaring ja koostöö erinevate asutustega, et siduda mitteformaalne haridus koolipingis õpitavaga, nt noortekeskus, raamatukogu, muuseum, kultuurikeskus.
-
* Väga oluline on laste igapäevaelu rikastamine, vabadus liikumisel, võimalik õppida ja harjutada käitumist väljaspool "oma" territooriumi.
-
* Erinevate laste koos õppimine ja ühised ettevõtmised rikastavad kõigi õpilaste maailmapilti ja suurendavad sallivust.
Kõpu kool enne ja nüüd
Kõpu internaatkool lõpetas tegevuse 2014. aastal – 23. jaanuari 2014 Hiiu vallavolikogu otsusega nr 38 algatati Kõpu internaatkooli tegevuse lõpetamine ja Kärdla ühisgümnaasiumiga liitmine alates 1. septembrist 2014.
5. märtsil 2014 allkirjastas haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoo sellesisulise koostöölepingu Hiiu vallaga ning Kärdla ühisgümnaasiumi üheks tegutsemiskohaks sai Kõpu. Lepingus olid sätestatud mõlemapoolsed tingimused, sealhulgas:
-
* vald kohustub Kõpus hariduslike erivajadustega õpilastele haridusteenust osutama, st mitte eraldi kooli pidama, vähemalt kolm aastat – see tähtaeg saabus 1. septembril 2017;
-
* vald kohustub hooneid kasutama kohalikule omavalitsusele seadusega määratud eesmärkide täitmiseks ehk hoidma neid avalikus kasutuses vähemalt 10 aastat – pansionaadi ja noortekodu teenusega jätkub avalik kasutus.
Praegu õpib Kõpu õppekohas 11 õpilast. Kärdla põhikool pole saanud uueks õppeaastaks lapsevanemalt ühtegi avaldust sooviga viia oma laps Kõpu õppekohta.