Lennuliiklus
01.09.2023
Lennuühendus jätkub
Riigi otsus, mis tehti järgmiseks perioodiks lennuvedaja leidmiseks korraldatud hankes, on vaidlustatud riigihangete vaidlustuskomisjonis. Kuniks vaidlustused lahendatakse, sõlmis riik ajutise liiniveo lepingu sõlmiseks lennuvedajatelt saadud otsepakkumuste alusel, et lennuühenduse saaks vahedeta jätkuda. Seetõttu saab pileteid praegu osta vaid üks kuu ette.
Mõistva suhtumise eest tänades
Hiiumaa Vallavalitsus koostöös regionaal- ja põllumajandusministeeriumiga
Foto: Diamond Sky OÜ renditud lennuk SAAB 340A Kärdla lennuväljal 26.07.2023, pildistas Allan Mäll.
LENNUÜHENDUS PEALINNAGA
Tallinna–Kärdla lennuk lendab aastaringselt iga päev, tööpäeviti hommikul ja õhtul, laupäeval-pühapäeval kord päevas. Lend väljub vastavalt nädalapäeva sõiduplaanile, ka riigipühadel. Liini teenindab 33-kohaline lennuk Saab 340A, lend kestab 30 minutit ja tavapilet maksab 25 eurot.
Pileteid saab osta veebilehelt www.eestilennud.ee, Kärdla lennujaama kassast, tel 463 1381 või Kärdla bussijaamast (tel 463 2077, avatud tööpäeviti kl 8-17). Diamond Sky klienditoega saab ühendust tel 5388 0555, info@eestilennud.ee.
Lennuplaan 26.03-27.08.2023
| Väljub TLL | Saabub KDL | Väljub KDL | Saabub TLL | |
ETKNR hommik |
| 7:30 | 8:00 | 8:30 | 9:00 |
ETKNRP õhtu |
| 17:00 | 17:30 | 18:00 | 18:30 |
L hommik |
| 9:15 | 9:45 | 10:15 | 10:45 |
Lendude väljumised ja saabumised reaalajas:
-
Lennuki teekonda saab jälgida lennu ajal on-lines.
Lennureisija meelespea
-
Sujuvaks reisile vormistamiseks palume autoga tulijail lennujaamas olla 45 minutit enne lennuki väljumist.
-
Kui lend pisut viibib, aga ei ole edasi lükatud (lennuvedaja saadab reisijale teate), tuleb lennujaamas olla ikka tavapärasel ajal.
-
Kui lend tühistatakse, korraldab vedaja reisija soovi korral transpordi sihtkohta - seega on mõistlik ära oodata lennujaamast või oma telefonist sellekohast infot. Alternatiiviks on reisist loobumine ja piletiraha tagasi saamine või pileti edasi tõstmine tulevikku.
-
Kui Te ei saa oma piletit kasutada, andke seda teada lennuvedajale - siis saab kohta keegi teine kasutada.
-
Võimalusel soovitame kasutada Hiiessaares asuvasse lennujaama saamiseks tasuta lennujaama bussi, mis väljub Kärdlast 50 minutit enne tagasilennu väljumist.
-
Hea on siiski lennule tulemisest kassat ette teavitada, et kõik sujuks kiiremini.
-
Lennujaama terminali ees on parkla, kus on kohti 20 autole. Samuti on parkimiskohad lennujaama kõrval asuva garaaźi ees. Parkimine on tasuta.
Kärdla lennujaam
Kärdla lennuväli asub Hiiu maakonna keskusest Kärdlast 6 km kaugusel Hiiessaares. Selle aasta 21. aprillil sai lennuväli 60 aastaseks. Ajalugu kokkuvõttev Hiiu Lehe artikkel on veebilehe allosas.
Ühendused
Tulles bussiga Kärdlast
Kärdlast saab lennujaama maakonnaliini bussiga, mis sõidab Kärdla bussijaamast välja 50 minutit ennem lennu väljumist Kärdla poolt. Buss sõidab marsruudil Kärdla bussijaam-Keskväljak-Padu-Linnumäe-Lennujaam. Lennujaama bussipeatus asub reisiterminali ees.
Bussisõit on kõigile, ka välismaalastele, tasuta, sõiduõiguse annab sõidukaart või 0pilet. Liini teenindab Hansa Bussiliinid. Teekonnasoovitus
Kuna lennufirmad võivad teha lennugraafikus muudatusi, mõjutab see ka bussiaegu. Soovitame bussiajad eelnevalt üle kontrollida Kärdla lennujaama kassast 463 1381 või Hansa Bussilinide Hiiumaa infotelefonilt 5855 8338.
Lennujaama bussi sõiduplaan alates 26.03.2023:
Liini number | Käigus | Väljub Kärdla bussijaamast | Saabub Kärdla lennujaama | Väljub Kärdla lennujaamast | Saabub Kärdla bussijaama |
6241 | E-R | 7:40 | 7:48 | 8:10 | 8:18 |
6242 | E-R, P | 17:10 | 17:18 | 17:40 | 17:48 |
6243 | L | 9:25 | 9:33 | 9:55 | 10:03 |
Tulles bussiga mujalt Hiiumaa otsast
- Emmaste ja Käina suunalt bussiga 6591 tulles saab Keskväljakul lennujaama bussile istuda. Liin 6591 alustab Õngult 6.20, väljub Emmastest 6.55 ja Käinast 7.20.
- Kõpu suunalt liiniga 6518 tulles on nüüd lennukile jõudmiseks rahulikum tempo, buss jõuab Keskväljakule 7.23, seisab bussijaamas, kuniks samal bussil on aeg väljuda lennujaama liini sõitma. Liin 6518 alustab Kõpust 6.25, nõudeosana on võimalik tellida juba Kalanast 6.15. Viskoosast väljub buss 6.57.
- Heltermaa suunalt saab Kärdla poole 7.05 väljuva liiniga 6421, mis jõuab Keskväljakule 7.37. Muidugi saab sellest kandist tulija valida lennujaama bussile ümber istumiseks ka varasema peatuse, nt Padu või Linnumäe.
Kindlustunde saamiseks võib lennukile suunduja alati bussijuhile märku anda, et sihtkohaks on lennuväli - siis saavad bussijuhid sellega sõidutempot timmides arvestada.
Bussiga koju tagasi
Tööpäeviti saab lennujaamast 17.40 väljuva bussiga Kärdlasse 17.48ks.
- Käina-Emmaste suunda väljub Keskväljakult 19.26 liin 6575 (ETKN) ja liin 6414 (R);
- Viskoosa-Luidja suuna buss 6551 väljub Keskväljakult samuti 19.26.
Tulles autoga
Autoga tulijail on soovitav lennujaamas olla vähemalt 45 minutit enne lennu väljumist, et lennule registreerimiseks vajalikud toimingutega õigeaegselt valmis jõuaks. Lennujaama juures on parkla 20 autole. Lisaks lennujaama esisele on parkimiskohad ka kõrvalasuva garaaźi ees. Parkimine on tasuta.
Takso
- Jaanus Jesmin, tel 511 2225, jaanusjesmin@hot.ee
- Meelis Telvik, tel 517 6136, meelis344@hot.ee
Autorent
- FIE Jaanus Jesmin, tel 511 2225, jaanusjesmin@hot.ee. Auto saab tellida Teile sobivasse kohta Hiiumaal - kohaletoomine Kärdla linnas ja Kärdla Lennujaamas on tasuta, mujale tasu kokkuleppel.
- FIE Magnus Leht, tel 5567 9728, magnus@tevi.ee. Auto saab kätte Vabaduse 1a Kärdlas, kokkuleppel ka Kärdla Lennujaamast (lisatasu 5 eurot).
Elektrijalgrataste rent
- MTÜ Ungrukivi Selts, Peep Lillemägi, tel 513 1265, peep.lillemagi@gmail.com. Kohaletoomine kokkuleppel, täpsemalt: https://elektrijalgrattarent.ee/
Lennuleping
2023. aastaks on kavandatud tavapärane veomaht ehk 12 reisi nädalas: tööpäeviti väljub lend hommikul ja õhtul, nädalavahetusel korra päevas. Lendab 33kohaline SAAB 340A, reiside tellijaks ja rahastajaks on riik.
Lennuliini avaliku teenindamise leping OÜga Diamond Sky kehtib 28.01-27.08.2023. Nimetatud lennuvedajal on ka varasemalt kogemus riigi poolt tellitud siseliinide teenindamisel – neljandat aastat teenindatakse Ruhnu liinilende.
Alates 20.06.2016-27.01.2023 lendas Hiiumaa liinil Leedu ettevõtja Transaviabaltika 19kohalise lennukiga Jetstream 32. Eelmisel, 2022. aastal kasutas õhuühendust rekordiliselt 11 849 reisijat, mis on 1297 võrra rohkem kui aasta varem. Seejuures on märkimisväärne, et poole aasta vältel, maist oktoobrini, oli ühes kuus reisijaid üle tuhande. Reise oli möödunud aastal 598.
Transpordiamet on kokku panemas hankedokumente, et leida vedaja alates 28. augustist 2023.
Lennupiletite hinnad
Lennupiletite piirhinnad on kehtestatud majandus- ja taristuministri 12.08.2019 määrusega nr 51 "Avaliku teenindamise lepingu alusel teostatava liiniveo kõrgeim piletihind sõitjateveol Eesti sisestel lennuliinidel ning sõidusoodustused"
Lennupileti hind on sätestatud Maanteeameti peadirektori 15.08.2019 käskkirjaga nr 1-2/19/540 "Avaliku teenindamise lepingu alusel teostatava liiniveo piletihind sõitjateveol Eesti sisestel lennuliinidel" - käskkirja leiate veebilehe lõpust.
Lennuühendus statistikat vaadates on täituvuse juures oluline teada, et 20.06.2016-27.01.2023 lendas 19kohaline lennuk, alates 28.01.2023 on liinil 33kohaline lennuk.
Lennuettevõtja saab vajadusel Kärdla lennuväljal kasutada GNSS maandumissüsteemi, mis annab lennukile võimaluse maandumiseks väiksema vertikaalse nähtavusega ehk madalamate pilvedega. Vastav tehniline valmisolek loodi riigi toel Kärdla lennuväljale 2019. aasta algusest. Vajalikud tehnilised lahendused paigaldati riigi toel 2018. aasta augustis lennuraja rekonstrueerimise käigus.
Millised on Kärdla lennuvälja maandumismiinimumid?
Nii nagu autol on pimeda ja vihmaga liikumiseks ette nähtud tuled ning kojamehed, on ka ilmastikumõjude välistamiseks või leevendamiseks olemas vastav tehnika. Liigitunnuste alusel jaotatakse need täppis- ja mittetäppislähenemise seadmeteks. Esimeste hulka liigendub ILS (Instrumental Landing System), mis võimaldab lennukil laskuda ilma nähtavuseta minimaalselt 200 jala (61m) kõrguseni maapinnast, millest allpool peab piloot lennurada või selle tulesid nägema, et sooritada maandumine visuaalselt. Seadmetele on vaja lennurajast kindlat kaugust ja ulatuslikke ohutusalasid tagavat asukohta, mistõttu nt ILS Kärdla lennuväljale paigaldada ei saa.
Kärdla lennuväljal kasutusel olev tehniline lahendus on mittetäppislähenemise protseduur GNSS (Global Navigation Satellite System), mis Kärdla lennuvälja käitusjuhi Allan Mälli kinnitusel võimaldab vedajale minimaalset otsustuskõrgust 300 jalga maapinnast, nii maa- kui ka mere poolt maandudes. GNSS on Kärdla lennuväljal kasutusel alates 2019. aastast ja annab lennukile võimaluse maandumiseks väiksema vertikaalse nähtavusega ehk madalamate pilvedega kui seda varem sai. Varem oli maa poolt maandumismiinimumiks 400 ja mere poolt 500 jalga.
Alla selle ilmastikumiinimumi – olgu siis tegemist madala pilvisuse, udu või lumetormiga – ei tohi piloot otsustuskõrgusest tulenevalt lennukit maandada. Nimetatud miinimumid ei sõltu lennuki suurusest, st nii seni lennanud Jetstreamile kui ka tänasele SAABile on need samad. Lennuraja pikendamine teoreetiliselt aitaks maandumismiinimumi allapoole, aga arvestades lennuvälja kinnistu suurust, siis ei ole see lähiajal võimalik.
Diamond Sky tegevjuht Madis Vanaselja selgitab, et maandumismiinimume saaks alla poole tuua ka lennuki rangemate navigatsiooniseadmete nõudega riigihankes, kuid lennukeid, mis selliseid nõudeid täidaksid, on vähe saada või on väga kallid. Hetkel kehtivad nõuded lennuki GNSS navigatsiooniseadmetele LNAV (Lateral navigation), mille miinimum otsustuskõrgus on 300 jalga + ohutuspuhver kuni 50 jalga. Nö. "kangemad" seadmed võimaldavad laskumist LNAV/VNAV (Lateral navigation / vertical navigation) miinimumini, mille otsustuskõrgus turbopropellerlennuki puhul on ca 260 jalga+ ohutuspuhver kuni 50 jalga.
Kõige efektiivsem navigatsiooniseade võimaldab laskumist kuni LPV (Localizer performance with vertical guidance) miinimumideni, mis on 250 jalga maapinnast, ilma ohtuspuhvri lisamise kohustuseta.
Vaadates statistikat ja praktikat, on 300 jala piir nähtavusel Kärdla pool üsna tihti päevakorral.
Kui ilmateade näitab, et Kärdlas maanduda ei saa, on lennuvedajal kaks valikut – kas lükata reis edasi, lootes paranemist, või reis tühistada. Tühistades on reisijail võimalus jõuda esimesel võimalusel laeva peale ja seega siiski sama päeva sees kohale. Edasi lükates võib siiski lõpuks tulla tühistamise otsus, kui ilmaolud ei paranegi. Tänane lennuvedaja Diamond Sky on reisi tühistamisel võtnud endale vabatahtlikult kohustuse toimetada reisijad sihtkohta muu transpordiga, st laevale sõidutades, silmas pidades, et nii jõuavad reisijad tõenäoliselt kiiremini kohale. Õigusruum sellist kohustust vedajale ei pane.
Pildil: Diamond Sky OÜ esimene reis Hiiumaale 28.01.2023, lennuk 33kohaline SAAB 340A Poola firmalt SprintAir. Foto: Piret Sedrik.
Pildil: Kärdla lennuvälja renoveeritud liiklusala 2018 sügisel. Foto: Andres Laanejõe, Hiiumaa Mudeliklubi
Seotud failid:
-
2019 0115 Hange, GNSS ja 2018 statistika.pdf
-
Hiiu Leht 21.04.2023.pdf
-
Kärdla Lennujaama juhataja Allan Mälli 21.04.2018 artikkel Kärdla lennujaam 55.pdf
-
MKM 12.08.2019 määrus nr 51 kõrgeima piletihinna ja sõidusoodustuste kohta.pdf
-
MNTA kk Avaliku teenindamise lepingu alusel teostatava liiniveo piletihind sõitjateveol Eesti sisestel lennuliinidel.pdf